MINGGU 25
20 JUN hingga 24 JUN 2011
ISNIN – 20 JUN 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.3 Kemapanan Alam Sekitar |
TAJUK | Pengurusan yang Berhikmah Menjamin Keseimbangan Alam |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka menjamin keseimbangan alam sekitar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas cara pengurusan tanah secara berhikmah untuk menjamin kehidupan berkualiti. b) Menyatakan tanggungjawab menjaga dan menggunakan alam sekitar dengan sebaik-baiknya |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
SELASA – 21 JUN 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
RABU – 22 JUN 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KEFAHAMAN |
TAJUK | KESELAMATAN JALAN RAYA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud tersirat dan tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberikan 2. Menjawab soalan kefahaman yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
KHAMIS – 23 JUN 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERFORMAT |
TAJUK | SURAT KIRIMAN TAK RASMI |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka surat kiriman tak rasmi. - Mencatat isi-isi penting untuk menulis surat - Menulis surat berdasarkan format surat kiriman tak rasmi dengan betul dan tepat. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi surat kiriman tak rasmi yang hendak ditulis -Pelajar diberi format untuk menulis surat kiriman tak rasmi. -Para pelajar merangka surat kiriman tak rasmi berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan -Berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan para pelajar menghasilkan sepucuk surat kiriman tak rasmi dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
JUMAAT – 24 JUN 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 3 |
NILAI | 3.4 Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar |
TAJUK | Alam Sekitar Berkualiti, Tanggungjawab Semua |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui tanggungjawab masing-masing untuk menjaga alam sekitar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyedari kepentingan meningkatkan kualiti alam sekitar b) Menanam sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar c) Mengetahui peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar. |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai sikap yang bersih dan teliti dalam membuat sesuatu yang berkaitan dengan alam sekitar. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab sebagai masyarakat yang prihatin terhadap kualiti alam sekitar. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | GURINDAM – GURINDAM 12 |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca gurindam dan mengenal pasti ritma dan pembayung/maksud yang terdapat di dalam gurindam - Mencatat maksud dan pengajaran di dalam gurindam - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam gurindam |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan maksud pembayang grurindam yang diberikan -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Gurindam – Gurindam 12 - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang hendak disampaikan dalam gurindam -Berdasarkan gurindam , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 18 |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan latihan yang dierikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | KOMSAS |
TAJUK | NOVEL – MELUNAS RINDU (Tingkatan 4) |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam novel - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
BBM | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis Novel Melunas Rindu yang diberikan. -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Novel Melunas Rindu - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita Novel Melunas Rindu -Berdasarkan petikan novel , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
SISTEM BAHASA | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Melunas Rindu |
PENYERAPAN | Penanda Wacana
|
REFLEKSI | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan