MINGGU 17
22 APRIL hingga 26 APRIL 2013
ISNIN – 22 APRIL 2013
KELAS
|
5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG MENGEKALKAN
KESEJAHTERAAN ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa berusaha untuk
mengekalkan keseimbangan alam sekitar untuk kesejahteraan semua benda hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari adanya undang-undang
yang melindungi alam sekitar di Malaysia.
b) menerima undang-undang yang
melindungi alam sekitar seperti Akta Kualiti Alam Sekitar.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Mematuhi peraturan dan
Undang-undang yang telah ditetapkan.
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 140 - 143
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan dengan jelas undang-undang yang berkaitan dengan
melindungi alam sekitar di Negara kita, Malaysia.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K2
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
9 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
ALAM SEBAGAI TEMAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa memastikan agar
kestabilan alam sekitar sentiasa dijaga untuk kemandirian diri masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan manusia
perlu menguruskan tanah secara bertanggungjawab.
b) mengetahui cara pengurusan
tanah secara bertanggungjawab.
c)
membantu dalam mencegah alam ini daripada terus tercemar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Menjaga Kebersihan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 122 - 124
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan 10 cara pengurusan tanah secara bertanggungjawab.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
ALAM SEBAGAI TEMAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa memastikan agar
kestabilan alam sekitar sentiasa dijaga untuk kemandirian diri masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan manusia
perlu menguruskan tanah secara bertanggungjawab.
b) mengetahui cara pengurusan
tanah secara bertanggungjawab.
c)
membantu dalam mencegah alam ini daripada terus tercemar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Menjaga Kebersihan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 122 - 124
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan 10 cara pengurusan tanah secara
bertanggungjawab.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG MENGEKALKAN
KESEJAHTERAAN ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa berusaha untuk
mengekalkan keseimbangan alam sekitar untuk kesejahteraan semua benda hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari adanya undang-undang
yang melindungi alam sekitar di Malaysia.
b) menerima undang-undang yang
melindungi alam sekitar seperti Akta Kualiti Alam Sekitar.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Mematuhi peraturan dan
Undang-undang yang telah ditetapkan.
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 140 - 143
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan dengan jelas undang-undang yang berkaitan dengan
melindungi alam sekitar di Negara kita, Malaysia.
|
CATATAN
|
|
RABU – 24 APRIL 2013
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.4 PEKA TERHADAP ISU-ISU ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
ALAM SEKITAR
BERKUALITI, TANGGUNGJAWAB SEMUA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mengetahui perlunya mengetahui isu-isu berkaitan dengan alam sekitar untuk
menjamin kesejahteraannya.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan meningkatkan kualiti
alam sekitar.
b)
menanam sikap prihatin dan peka terhadaa isu alam sekitar.
c)
mengetahui peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar.
d)
melibatkan diri dengan agensi-agensi yang terlibat dalam menjaga kualiti alam
sekitar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Prihatin
terhadap isu-isu alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku
teks m/s 120-123
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan kepentingan
mengetahui isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar untuk menjamin
kesejahteraannya.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 25 APRIL 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.4 PEKA TERHADAP ISU-ISU ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
ALAM SEKITAR
BERKUALITI, TANGGUNGJAWAB SEMUA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mengetahui perlunya mengetahui isu-isu berkaitan dengan alam sekitar untuk
menjamin kesejahteraannya.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan meningkatkan kualiti
alam sekitar.
b)
menanam sikap prihatin dan peka terhadaa isu alam sekitar.
c)
mengetahui peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar.
d)
melibatkan diri dengan agensi-agensi yang terlibat dalam menjaga kualiti alam
sekitar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Prihatin
terhadap isu-isu alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku
teks m/s 120-123
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan kepentingan
mengetahui isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar untuk menjamin
kesejahteraannya.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 26 APRIL 2013
KELAS
|
5K1 / 5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang / 29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.4 PEKA TERHADAP ISU ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
PENGURUSAN YANG BIJAK MENJAMIN
KELESTARIAN ALAM SEKITAR
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa peka terhadap isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari bahawa tindakan manusia akan
mempengaruhi alam sekitar
b) menjauhi tindakan rakus yang boleh
merosakkan alam sekitar
c)
mencontohi tindakan positif yang bleh mengekalkan sumber semula jadi.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Prihatin
terhadap isu alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 148-152
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar menyedari
bahawa tindakan manusia boleh mempengaruhi keseimbangan alam sekitar
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan