MINGGU 29
18 JULAI hingga 22 JULAI 2011
ISNIN – 18 JULAI 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 32 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
| NILAI | 5.3 Melindungi Hak Pekerja |
| TAJUK | Undang-Undang Melindungi Kebajikan Pekerja |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya kebajikan pekerja dijaga untuk memastikan kelicinan sesebuah organisasi. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menerima undang-undang yang melindungi hak pekerja. b) Mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja c) Menjelaskan prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja.
|
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Hormat-menghormati. |
| TEKNIK | Perbincangan |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | d) Para pelajar dapat menyatakan kepentingan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja
|
SELASA – 19 JULAI 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | PERIBAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
RABU – 20 JULAI 2011
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05-08.15 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | PERIBAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 4. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
KHAMIS – 21 JULAI 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KARANGAN – Perbincangan (SAMBUNGAN) |
| TAJUK | Faktor-faktor yang menyebabkan pelancong-pelancong dari luar negara melancong ke negara kita, Malaysia. |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karanganan - Mencatat 5 isi penting yang berkaitan dengan tajuk - Merangka penutup karangan |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang tajuk karangan yang diberikan iaitu faktor-faktor yang menyebabkan pelancong-pelancong dari luar negara melancong ke negara kita, Malaysia. - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan tajuk yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
| BBM | Buku karangan - pelajar |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
| CATATAN |
|
JUMAAT – 22 JULAI 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 09.40-10.40 pagi |
| JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
| NILAI | 5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA |
| TAJUK | GOLONGAN KURANG UPAYA ASET NEGARA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak golongan kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan golongan yg kurang berupaya. 2. Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal.
|
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Menyayangi dan menghormati sesama manusia |
| TEKNIK | Perbincangan |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan beberapa golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini. |
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KOMSAS |
| TAJUK | CERPEN - MELLISA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa - Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172 |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.
|
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
| JUM. PELAJAR | 33 orang |
| TEMA | KOMSAS |
| TAJUK | CERPEN - MELLISA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa - Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172 |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN ILMU | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan