MINGGU 28
11 JULAI hingga 15 JULAI 2011
ISNIN – 11 JULAI 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
NILAI | 5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK |
TAJUK | MELINDUNGI KANAK-KANAK TANGGUNGJAWAB BERSAMA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya melindungi hak kanak-kanak untuk menjamin kesinambungan generasi akan datang.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak. 2. Menjelaskan sebab perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak. 3. Menyokong segala usaha untuk melindungi hak kanak-kanak.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Sayangilah kanak-kanak. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan hak kanak-kanak yang perlu untuk setiap kanak-kanak untuk menjamin kesejahteraan hidup mereka.
|
SELASA – 12 JULAI 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | MEMBINA AYAT – KATA BANYAK MAKNA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyatakan maksud perkataan yang digunakan untuk membina perkataan dengan betul
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membina 8 ayat daripada 10 perkataan yang diberikan mengikut maksud yang betul dan tepat.
|
CATATAN | CUTI SAKIT – Tidak dapat dilaksanakan |
RABU – 13 JULAI 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | MEMBINA AYAT – KATA BANYAK MAKNA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 4. Menyatakan maksud perkataan yang digunakan untuk membina perkataan dengan betul
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membina 8 ayat daripada 10 perkataan yang diberikan mengikut maksud yang betul dan tepat.
|
CATATAN | CUTI SAKIT – Tidak dapat dilaksanakan |
KHAMIS – 14 JULAI 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN - Perbincangan |
TAJUK | Faktor-faktor yang menyebabkan pelancong-pelancong dari luar negara melancong ke negara kita, Malaysia. |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karanganan - Mencatat 5 isi penting yang berkaitan dengan tajuk - Merangka penutup karangan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang tajuk karangan yang diberikan iaitu faktor-faktor yang menyebabkan pelancong-pelancong dari luar negara melancong ke negara kita, Malaysia. - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan tajuk yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
JUMAAT – 15 JULAI 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI | 5.2 MENGHORMATI HAK WANITA |
TAJUK | WANITA PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak dan sumbangan wanita dalam pembangunan Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyedari penglibatan wanita dalam pelbagai bidang utk memajukan neg. 2. Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pembangunan negara
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Menghormati wanita dalam kehidupan
|
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan dengan jelas Dasar Wanita Negara yang diamalkan di Malaysia. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | PROGRAM NILAM |
TAJUK | SINOPSIS |
FOKUS UTAMA | 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
FOKUS SAMPINGAN | 10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
|
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : 1. Menyatakan sekurang-kurang 2 pengajaran dari bahan bacaan yang dibaca. 2. Menulis sinopsis bahan bacaan yang di baca |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibawa ke perpustakaan dan membaca secara individu. 2. Pelajar merekod dan mencatat synopsis bahan bacaan yang telah dibaca di dalam buku Rekod Nilam masing-masing
|
BBM | Buku Rekod Nilam – pelajar (individu) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat mencari bahan bacaan dan merekodkan |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | PROGRAM NILAM |
TAJUK | SINOPSIS |
FOKUS UTAMA | 7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
FOKUS SAMPINGAN | 10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : 1. Menyatakan sekurang-kurang 2 pengajaran dari bahan bacaan yang dibaca. 2. Menulis sinopsis bahan bacaan yang di baca |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibawa ke perpustakaan dan membaca secara individu. 2. Pelajar merekod dan mencatat synopsis bahan bacaan yang telah dibaca di dalam buku Rekod Nilam masing-masing
|
BBM | Buku Rekod Nilam – pelajar (individu) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN ILMU | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat mencari bahan bacaan dan merekodkan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan