MATAPELAJARAN | SEJARAH |
HARI | ISNIN |
TARIKH | 22 FEBRUARI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 & 4K8 |
TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA TAJUK: a) Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal i) Kerajaan Agraria (Kerajaan Angkor) - pertanian sara diri - mengumpul hasil hutan - perdagangan |
OBJEKTIF | Selepas sesi pengajaran & pembelajaran para pelajar dapat a)Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria b)Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan grafik: Membandingkan kerajaan agraria (pertanian) dan maritim (laut) |
KBKK | Perbincangan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Berbangga dengan aset negara dengan memanfaatkan kurniaan Tuhan |
KONSEP/ISTILAH | 1. Maritim 2. Kerajaan Agraria 3. Kerajaan Maritim |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
HARI | SELASA |
TARIKH | 23 FEBRUARI 2010 |
KELAS | 4K5 |
TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA TAJUK: a) Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal i) Kerajaan Agraria (Kerajaan Angkor) - pertanian sara diri - mengumpul hasil hutan - perdagangan |
OBJEKTIF | Selepas sesi pengajaran & pembelajaran para pelajar dapat a)Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria b)Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara |
AKTIVITI/KAEDAH | Pengurusan grafik: Membandingkan kerajaan agraria (pertanian) dan maritim (laut) |
KBKK | Perbincangan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Berbangga dengan aset negara dengan memanfaatkan kurniaan Tuhan |
KONSEP/ISTILAH | 1. Maritim 2. Kerajaan Agraria 3. Kerajaan Maritim |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
HARI | SELASA |
TARIKH | 23 FEBRUARI 2010 |
KELAS | 4K7 |
TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA TAJUK: a) Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal ii) Kerajaan Maritim (Kerajaan Srivijaya) - pedagangan - menangkap ikan dan mengumpul hasil laut - ahli pelayaran - peranan pelabuhan awal |
OBJEKTIF | Selepas sesi pengajaran & pembelajaran para pelajar dapat a)Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan maritim b)membincangkan aspek saling brgantung antara kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim c) Menghubungkaitkan kedudukan geografi kerajaan Angkor dan Srivijaya dengan kegiatan ekonomi |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan (Kumpulan): Contoh Kerajaan Maritim dan Kerajaan Agraria |
KBKK | Perbincangan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara dengan bersikap kepimpinan cemerlang |
KONSEP/ISTILAH | 1. Maritim 2. Kerajaan Agraria 3. Kerajaan Maritim |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
HARI | RABU |
TARIKH | 24 FEBRUARI 2010 |
KELAS | 4K5, 4K6 dan 4K8 |
TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA TAJUK: a) Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal ii) Kerajaan Maritim (Kerajaan Srivijaya) - pedagangan - menangkap ikan dan mengumpul hasil laut - ahli pelayaran - peranan pelabuhan awal |
OBJEKTIF | Selepas sesi pengajaran & pembelajaran para pelajar dapat a)Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan maritim b)membincangkan aspek saling brgantung antara kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim c) Menghubungkaitkan kedudukan geografi kerajaan Angkor dan Srivijaya dengan kegiatan ekonomi |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan (Kumpulan): Contoh Kerajaan Maritim dan Kerajaan Agraria |
KBKK | Perbincangan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara dengan bersikap kepimpinan cemerlang |
KONSEP/ISTILAH | 1. Maritim 2. Kerajaan Agraria 3. Kerajaan Maritim |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 25 FEBRUARI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA TAJUK: b) Pengaruh agama Hindu dan Buddha i) Sistem pemerintahan dan pentandbiran - Institusi Beraja ii) Kesenian dan kesusasteraan - pembinaan candi - Kepentingan bahasa sanskrit |
OBJEKTIF | Selepas sesi pengajaran & pembelajaran para pelajar dapat a) Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara b) Menyatakan pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara c) Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran |
KAEDAH/AKTIVITI | Kajian Buku Teks: Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pentadbiran |
KBKK | Menghuraikan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keunggulan warisan bangsa dengan menghargai dan memelihara warisan bangsa |
KONSEP/ISTILAH | 1. Orde 2. Kosmos 3. Devaraja 4. Candi 5. Monumen 6. Stupa |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
CUTI MAULIDUR RASUL |
MINGGU 9 (1 MAC - 5 MAC 2010)
CUTI SAKIT (1-5 MAC 2010) |
RPH Minggu 8-10 dikemas kini. RPH yang disediakan memuaskan.
BalasPadam