MINGGU 36
05 SEPTEMBER hingga 09 SEPTEMBER 2011
ISNIN – 05 SEPTEMBER 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI | 7.1 Hidup Bersama Secara Aman |
TAJUK | MALAYSIA YANG BERSATU |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui perlunya hidup secara aman untuk menjamin kesejahteraan dan keharmonian dalam kehidupan
|
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat. b) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat. c) Melibatkan diri dalam usaha-usaha menyatupadukan masyarakat.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Saling Bekerjasama
|
TEKNIK | Berkerjasama |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan untuk menggalakkan perpaduan antara sesama kaum. |
SELASA – 06 SEPTEMBER 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
RABU – 07 SEPTEMBER 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 4. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KHAMIS – 08 SEPTEMBER 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | UJIAN ULBS |
TAJUK | SECARA BERKUMPULAN |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Bertutur dalam bahasa melayu yang fasih mengikut laras bahasa dan intonasi yang betul. - Bercakap dengan yakin di khalayak ramai dengan bahasa yang betul. |
AKTIVITI | - Perbahasan - Berbalas pantun - Lakonan |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat bertutur dalam bahasa melayu yang fasih dan menggunakan tatabahasa serta intonasi yang betul |
CATATAN |
|
JUMAAT – 09 SEPTEMBER 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI | 7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama |
TAJUK | WAWASAN 2020, KITA JAYAKAN BERSAMA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya saling membantu dan bekerjasama sesama masyarakat untuk menjamin kemakmuran Negara. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat. b) Memberikan contoh kerjasama antara Negara dalam bidang social, ekonomi dan pendidikan. c) Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Sayangilah kanak-kanak. |
TEKNIK | Tolong-menolong |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat berusaha merealisasikan matlamat dan wawasan 2020 dengan penuh semangat |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | UJIAN ULBS |
TAJUK | SECARA BERKUMPULAN |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Bertutur dalam bahasa melayu yang fasih mengikut laras bahasa dan intonasi yang betul. - Bercakap dengan yakin di khalayak ramai dengan bahasa yang betul. |
AKTIVITI | - Perbahasan - Berbalas pantun - Lakonan |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat bertutur dalam bahasa melayu yang fasih dan menggunakan tatabahasa serta intonasi yang betul |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | ULANGKAJI |
TAJUK | TATABAHASA |
FOKUS UTAMA | CAKAP AJUK DAN CAKAP PINDAH |
FOKUS SAMPINGAN | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
OBJEKTIF | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
AKTIVITI | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 5. Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa menukar maksud asal ayat tersebut. 6. Menukarkan cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa menukar maksud asal ayat tersebut.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENYERAPAN | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menukarkan ayat-ayat yang diberikan dari cakap ajuk kepada cakap pindah. |
CATATAN |
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan