MINGGU 33
15 OGOS hingga 19 OGOS 2011
ISNIN – 15 OGOS 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 32 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI |
| NILAI | 6.4 PENGLIBATAN DIRI DLM PEMBANGUNAN NEGARA |
| TAJUK | BERKHIDMAT UNTUK NEGARA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya melibatkan diri dalam pembangunan Negara unk kesejahteraan semua rakyat. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Memahami peranan pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia. b) Menjelaskan kepentingan aktiviti perkhidmatan sosial kepada anggota sukarela dan negara. c) Melibatkan diri dalam pertubuhan sukarela
|
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Hormat-menghormati
|
| TEKNIK | Berkerjasama |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan sumbangan/bakti yang telah mereka lakukan/curahkan untuk keluarga/sekolah/masyarakat dan Negara. |
SELASA – 16 OGOS 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN IMBUHAN |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan imbuhan yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
RABU – 17 OGOS 2011
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05-08.15 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN IMBUHAN |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan imbuhan yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
KHAMIS – 18 OGOS 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KARANGAN – Berdasarkan PELAN / PETA |
| TAJUK | KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN DI ASRAMA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
| BBM | Buku karangan - pelajar |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |
| CATATAN |
|
JUMAAT – 19 OGOS 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 09.40-10.40 pagi |
| JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
|
| NILAI | 6.5 SIKAP KETERBUKAAN |
| TAJUK | SIKAP TERBUKA YANG BERHIKMAH
|
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar perlu bersikap terbuka untuk mencapai kecemerlangan dalam kehidupan masing-masing. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan. b) Menerima nasihat, kritikan dan hukuman atas kesalahan yg telah dilakukan. c) Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan |
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Sayangilah kanak-kanak. |
| TEKNIK | Hormat-menghormati |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan peraturan dan undang-undang yang perlu dipatuhi di sekolah, rumah, kampung dan negara. |
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KOMSAS |
| TAJUK | SAJAK - TIBA WAKTUNYA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca sajak dengan intonasi yang betul - Mencatat maksud dan tema sajak yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Tiba Waktunya |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam sajak – Tiba Waktunya - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan sajak – Tiba Waktunya - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam sajak – Tiba Waktunya - Berdasarkan sajak – Tiba Waktunya, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 23 |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Tiba Waktunya berdasarkan latihan yang diberikan.
|
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
| JUM. PELAJAR | 33 orang |
| TEMA | KARANGAN – Berdasarkan PELAN / PETA |
| TAJUK | KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN DI ASRAMA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
| BBM | Buku karangan - pelajar |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |
| CATATAN |
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan