HARI | ISNIN |
TARIKH | 03 MEI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah c. Piagam Madinah - Kandungan - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah. b. Menyatakan kepentingan Piagam Madinah. c. Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Paiagam Madinah |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat rumusan |
KAEDAH/AKTIVITI | Kajian Teks: Kandungan Piagam Madinah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 04 MEI 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah c. Piagam Madinah - Kandungan - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah. b. Menyatakan kepentingan Piagam Madinah. c. Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Paiagam Madinah |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KAEDAH/AKTIVITI | Kajian Teks: Kandungan Piagam Madinah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA |
TARIKH | 04 MEI 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah d. Penyebaran Islam - Mempertahankan maruah dan hak |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan usaha penyebaran Islam di Madinah b. Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w. c. Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang. d. Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
KBKK | Membuat Klasifikasi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU |
TARIKH | 05 MEI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah d. Penyebaran Islam - Mempertahankan maruah dan hak |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan usaha penyebaran Islam di Madinah b. Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w. c. Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang. d. Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Klasifikasi |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS - Latihan dan nota |
TARIKH | 06 MEI 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerajaan Islam di Madinah d. Penyebaran Islam - Mempertahankan maruah dan hak |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan usaha penyebaran Islam di Madinah b. Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w. c. Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang. d. Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Menbanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | JUMAAT - Latihan dan nota |
TARIKH | 07 MEI 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerajaan Islam di Madinah a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua - Kepentingannya |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan usaha penyebaran Islam di Madinah b. Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w. c. Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang. d. Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Menbanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Keluhuran Perlembagaan negara kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita |
KONSEP/ISTILAH | Piagam / sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan